Data is een belangrijk focuspunt in de marketingwereld, om precies te zijn het creëren, verzamelen, analyseren en (ver)kopen ervan. Maar wat is data precies en waarom is het zo belangrijk? En wie kan uit deze data waardevolle informatie halen?
Data wordt iedere dag gecreëerd en verzameld en de hoeveelheid breidt exponentieel uit. Al deze data kan hele waardevolle informatie zijn voor bedrijven, zo hebben bedrijven als Facebook en Google hier heel succesvol gebruik van gemaakt. Bedrijven willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk data geanalyseerd hebben zodat ze hierop kunnen inspelen. Vroeger kon het verwerken van gegevens weken of zelfs maanden duren, maar tegenwoordig willen bedrijven direct gegevens kunnen verwerken en gebruiken. Met de traditionele analysemiddelen is de enorme hoeveelheid data niet meer te verwerken. Hoger opgeleide specialisten in data zijn nodig om alle data te analyseren en er waardevolle informatie uit te halen.
Nadat de data is geanalyseerd door specialisten kunnen bedrijven de data gebruiken om veranderingen toe te passen waardoor ze de behoeftes van hun consumenten beter kunnen bevredigen. Vervolgens verkopen bedrijven relevante informatie door aan andere bedrijven voor veel geld.
In de wereld van data en onderwijs zijn er voortdurend ontwikkelingen en innovatie. Zo kunnen studenten vanaf komend schooljaar de nieuwe universitaire bachelorstudie Data Science gaan volgen, deze opleiding leidt studenten op tot dataspecialist. Dataspecialisten zijn hard nodig in een wereld met continu enorm groeiende hoeveelheid data. Hoger opgeleide mensen die aan de slag willen als dataspecialist zijn gewild bij bedrijven, maar kunnen toch niet altijd direct een baan vinden. Data vacatures kunnen nog lastig te vinden zijn voor dataspecialisten. Online worden er gelukkig veel data vacatures voor hoger opgeleide dataspecialisten aangeboden en kunnen dataspecialisten aan de slag.